EN TYSK SOLDAT MINNS

var i skolan idag, som varje dag. har inget speciellt att säga om den haha. när jag kom hem åt jag lite mat framför tvn, kollade på That 70's show ;) asbra. sedan la jag mig i sängen och pluggade andra världskriget, läste igenom allt jätte noga och koncetrerade mig verkligen, för en gångs skull. tänkte bara skriva en liten hemsk sak som stod på en sida.



EN TYSK SOLDAT MINNS

Tysken Herman Gräbe berättade efter kriget vad han såg vid en avrättningsplats i Dubno I Ukraina den 5 oktober 1942. Tyska specialtrupper hade samlat ihop en stor grupp judar som skulle skjutas:

"Utan skrik och gråt klädde människorna av sig, stod tillsammans i familjegrupper, kysste varandra och
tog farväl och väntade på en vink från en annan SS-man, som stod vid gropen och höll en piska i handen.
Under den kvart jag stod vid gropen hörde jag ingen klagan eller bön om förskoning. Jag iaktog en familj
på omkring åtta personer, en man och en kvinna, båda ungefär 50 år, och deras barn, cirka ett, åtta, och
tio år gamla, samt två vuxna döttrar på tjugo och tjugofyra år. En gammal kvinna med snöviitt hår höll det
ettåriga barnet i famnen och sjöng något för det, kittlade det. Barnet skrek av förtjusning. Det äkta paret
såg på, med tårara i ögonen. Fadern höll en pojke på omkring tio år i handen, talade tyst med honom.
Pojken kämpade mot gråten. Fadern pekade upp mot himlen, smekte pojkens huvud och tycktes förklara
något för honom.

Då ropade SS-mannen vid gropen något till sin kamrat. Denne skilde ut cirka tjugo personer och beordrade den att gå bakom jordhögen. Familjen Som jag här talar om hörde till dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0